Banner strony. Na przeźroczystym tle, czarny napis "Projekt SPINKa SPołeczne INfopunkty Klimatyczne" i logo drzewa, otoczonego splotem w stylu celtyckim.

Ekran z nowymi wiadomościami. Ikona strony Aktualności.
Domek. Ikona strony startowej.
Zielony liść. Ikona kategorii "Chcesz zrozumieć!"
Megafon. Ikona kategorii "Chcesz wiedzieć!"
Krąg społeczności. Ikona kategorii "Chcesz działać!"
Tęczowe koło. Ikona kategorii "Inne".
Sylwetka ludzka na tarczy rycerskiej, z niebieskim znaczkiem "check". Ikona strony z polityką prywatności.
Na niebieskim kole biała litera i. Ikona strony z informacjami o nas

To już oficjalne! Banery wyborcze są niezgodne z uchwałą krajobrazową. Widzisz polityka łamiącego prawo? Zgłoś go!

Przypomnijmy: poprzednia administracja uważała, że materiały wyborcze to osobna kategoria wyjęta spod uchwały krajobrazowej. To oczywiście była nadinterpretacja, w dodatku niesprawiedliwa dla tysięcy krakowskich przedsiębiorców, którzy dostosowali swoje szyldy do nowego prawa.

Czekaliśmy, czekaliśmy i doczekaliśmy się. W marcu 2025 roku urząd miasta wydał oficjalną interpretację obowiązujących przepisów. Według niej banery wyborcze to reklama, jak każda inna i aby legalnie taki baner wywiesić, trzeba spełnić wymogi uchwały krajobrazowej.

Skąd to wiemy?

Najpierw 13 marca Wydział Architektury zamieścił bardzo sensowne wytyczne w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa. Czytamy tam: – miasto informuje, iż wszelkie tablice reklamowe i urządzenia reklamowe stanowiące materiały wyborcze podlegają przepisom tzw. uchwały krajobrazowej (…) W związku z tym tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe zawierające informacje stanowiące materiały wyborcze, które promują osobę lub przedsięwzięcie, powinny być usytuowane zgodnie z zasadami i warunkami określonymi w uchwale.

To stanowisko potwierdził następnie pierwszy zastępca prezydenta Miszalskiego – pan Stanisław Mazur. W odpowiedzi na interpelację radnego Zawiślaka z dnia 26 marca czytamy: Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przez reklamę należy rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek formie wizualnej informacji promującej osoby, przedsięwzięcia, towary, usługi, przedsięwzięcia oraz ruchy społeczne. Banery wyborcze stanowią zatem reklamę, wobec czego ich forma i ich lokalizacja winna spełniać zasady określone w uchwale krajobrazowej.

Jaśniej się nie da, prawda?

Dlatego ze zdumieniem przeczytaliśmy wpis w mediach społecznościowych prezydenta Miszalskiego, który można odczytywać jako nawoływanie do łamania prawa. Liczymy, że to wpadka przy pracy i zostanie szybko wyjaśniona.

Tymczasem, jeśli widzisz kogoś, kto chwali się wywieszeniem baneru, zamieszcza takie treści w internecie lub znasz adres nielegalnego baneru – zgłoś to!

Opcje zgłaszania:
  1. Formularz przygotowany przez Wydział Architektury.
  2. Dla ambitnych: mail do Straży Miejskiej (smkrak@strazmiejska.krakow.pl) ze zdjęciem i informacją, że doszło do popełnienia wykroczenia, wskazujemy osobę, przypuszczalną datę, godzinę i prosimy o wezwanie na świadka.

Artykuł Banery wyborcze niezgodne z uchwałą krajobrazową pochodzi z serwisu Akcja Ratunkowa dla Krakowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *