Ten post uwolniono z Facebooka, ze strony Strefy Działań Miejskich.
SUMP dla ROF – co to właściwie jest i dlaczego Cię to dotyczy?
SUMP (czyli Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej) to długofalowy plan, który ma sprawić, by poruszanie się po mieście było wygodniejsze, tańsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne środowisku. Wyobraź sobie przemyślany przepis na transport, który sprawia, że wszystkim – mieszkańcom, firmom, seniorom, dzieciom – żyje się lepiej. To założenia SUMP.
Na czym polega SUMP?
To dokument, który:
▪️ analizuje, jak ludzie i towary poruszają się po mieście (pieszo, rowerem, autem, autobusem, pociągiem),
▪️ wskazuje kluczowe problemy: korki, hałas, smog, niebezpieczne przejścia czy brak połączeń między dzielnicami,
▪️ proponuje rzeczywiste rozwiązania: ścieżki rowerowe, nowe linie autobusowe, aplikacje miejskie, mniej aut w centrum, ekologiczny tabor.
Co powinien przynieść SUMP?
▪️ Lepszą jakość powietrza i mniej hałasu
▪️ Łatwiejszy dojazd do pracy, szkoły czy lekarza
▪️ Więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów
▪️ Silniejszy rozwój gospodarczy dzięki zrównoważonej komunikacji
▪️ Angażować mieszkańców w zmiany
A czym jest ROF?
ROF to Rzeszowski Obszar Funkcjonalny – porozumienie Rzeszowa i 14 okolicznych gmin. Wspólnie planują rozwój regionu, korzystają ze środków unijnych i chcą oferować mieszkańcom lepsze usługi, transport i infrastrukturę.
SUMP dla ROF to wspólny plan transportowy wszystkich 15 samorządów. Teoretyczny cel? Ułatwić życie mieszkańcom niezależnie od miejsca zamieszkania czy środka transportu.
🟢 Nasza subiektywna opinia
✅ Co działa na plus?
✔️ Plan powstał siłami urzędników – bez zewnętrznych kosztów
✔️ Uwzględniono część postulatów mieszkańców (przy POŚ nie uwzględniono żadnych)
✔️ Dobrze zdiagnozowano problemy transportowe w mieście i gminach
✔️ Zaplanowano jeden bilet aglomeracyjny i wspólną aplikację mobilną
✔️ Ma się odbyć reorganizacja komunikacji miejskiej w Rzeszowie
❌ Co budzi wątpliwości?
🔸 Dokument jest bardzo ogólny – brakuje konkretnych, mierzalnych działań.
🔸 Efekty mają być symboliczne: do 2030 r. liczba osób wybierających transport zrównoważony wzrośnie tylko o 0,7 pkt proc. (~3 tys. osób). Ambicje? Raczej skromne.
🔸 Brak sprecyzowanego budżetu na wdrażanie planu – to poważny sygnał ostrzegawczy. Bez planu finansowego trudno jest zaplanować konkretne projekty. Wdrożenie może skończyć się chaosem i przypadkowymi inwestycjami.
🔸 Proces zgłaszania uwag mógł być dla niektórych nieintuicyjny. Formularze i wymagania proceduralne mogły stanowić barierę dla osób bez specjalistycznego przygotowania.
Nasz mały sukces 💪
Podczas konsultacji społecznych SUMP dla ROF zgłosiliśmy 7 uwag – aż 6 zostało uwzględnionych:
🔹 Do dokumentu wpisano potrzebę budowy głównych tras rowerowych północ-południe i wschód-zachód.
🔹 Przeszła zgłoszona przez nas koncepcja utworzenia miejskiego wydziału ds. mobilności.
🔹 Poparto nasz postulat o ograniczeniu czasu postoju w strefie płatnego parkowania (np. max. 3 godziny).
Dla porównania: w konsultacjach Programu Ochrony Środowiska nie uwzględniono żadnej z naszych propozycji.
Co dalej? 🤔
▪️ Czy SUMP dla ROF ma szansę stać się rzeczywistym przełomem w myśleniu o transporcie w regionie?
▪️ Czy lokalne władze potraktują jego założenia na serio – czy może z taką samą powagą, z jaką prezydent Rzeszowa zaproponował… tramwaj wodny?
▪️ Czy zamiast rozwiązywać problemy mobilności, dokument nie zacznie – wbrew własnym założeniom – przemycać szkodliwych koncepcji, jak to miało miejsce w przypadku Programu Ochrony Środowiska? A może będzie tylko dokumentem przydatnym głównie w aplikacjach o środki unijne – potrzebnym, ale niekoniecznie czytanym?
👉 Wątpliwości nie brakuje, ale jedno jest pewne – nie damy tej sprawie dryfować z prądem. Będziemy monitorować, analizować, rozliczać i nagłaśniać ew. nieprawidłowości. Bo zrównoważony transport to nie temat na folder promocyjny, tylko konkretna zmiana – albo jej brak.
—
Rzeszów – stolica innowacji, Konrad Fijołek Prezydent Rzeszowa, Stacja Rzeszów DZIKI, Rzeszów Komunikacyjny, Rzeszowski Ruch Miejski, WRzeszowie, Grzegorz Wrona, Zastępca Prezydenta Rzeszowa, Krzysztof Stańko – Wiceprezydent Miasta Rzeszowa, Marcin Deręgowski Wiceprezydent Rzeszowa, Rzeszów – Klimat to My, Razem dla Rzeszowa
(Feed generated with FetchRSS)
Dodaj komentarz