Banner strony. Na przeźroczystym tle, czarny napis "Projekt SPINKa SPołeczne INfopunkty Klimatyczne" i logo drzewa, otoczonego splotem w stylu celtyckim.

Ekran z nowymi wiadomościami. Ikona strony Aktualności.
Domek. Ikona strony startowej.
Zielony liść. Ikona kategorii "Chcesz zrozumieć!"
Megafon. Ikona kategorii "Chcesz wiedzieć!"
Krąg społeczności. Ikona kategorii "Chcesz działać!"
Tęczowe koło. Ikona kategorii "Inne".
Sylwetka ludzka na tarczy rycerskiej, z niebieskim znaczkiem "check". Ikona strony z polityką prywatności.
Na niebieskim kole biała litera i. Ikona strony z informacjami o nas

Strefa Czystego Transportu w Krakowie od stycznia 2026. Najważniejsze informacje w jednym miejscu

Radni miasta Krakowa przegłosowali utworzenie Strefy Czystego Transportu. Przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku i nie obejmą mieszkańców.

Po wielomiesięcznej debacie krakowscy radni przyjęli projekt zliberalizowanej Strefy Czystego Transportu, który zakłada eliminację najbardziej trujących samochodów z krakowskich ulic. To odpowiedź na ok. 450 przedwczesnych zgonów rocznie, które spowodowane są przez ekspozycję na rakotwórcze tlenki azotu.

Oznacza to, że od 1 stycznia 2026 roku do Krakowa nie wjadą samochody, które nie spełniają przynajmniej normy Euro 4 lub zostały wyprodukowane przed 2005 rokiem (dla samochodów z silnikiem benzynowym) oraz Euro 6 lub produkcja przed 2013 roku (dla samochodów z silnikiem Diesla). Przepisy nie będą dotyczyły posiadanych już dziś pojazdów należących do mieszkańców Krakowa i płacących podatki w mieście, co oznacza wyłączenie ponad 100 tys. samochodów.

Strefa obejmie niemal cały obszar miasta, a wyznacza ją tzw. czwarta obwodnica. Osoby spoza Krakowa, których samochody nie spełniają norm, będą mogły wjeżdżać do strefy przez pierwsze trzy lata. W 2026 roku będzie to kosztowało 100 zł miesięcznie lub 7,5 zł dziennie, w 2027 – 300 zł miesięcznie lub 15 zł dziennie, a w 2028 – 500 zł miesięcznie.

„Dla 80 proc. użytkowników samochodów nie zmieni się nic”

– Szacujemy, że ok. 20 proc. pojazdów w przypadku Krakowa nie spełnia tych norm. To oznacza, że dla 3/4 osób odwiedzających Kraków, nie zmieni się nic. To są dane z centralnego rejestru pojazdów – wyjaśniał dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, Łukasz Franek.

W tej liczbie są jednak także pojazdy Krakowian, które są zwolnione z przepisów. – Wjazd do SCT pojazdem nieuprawnionym to mandat do 500 złotych. W Polsce nie ma możliwości prawnych, żeby tak jak w wielu miastach na świecie, przeprowadzać w pełni automatyczną kontrolę. W związku z tym możemy wyłącznie przeprowadzać kontrolę manualną, przez strażników miejskich – dodawał Franek.

Obrady Rady Miasta Krakowa – środa 11 czerwca.

System ma działać na bazie sieci 155 miejskich kamer, które potrafią odczytywać numer rejestracyjny. Miasto planuje wprowadzenie 170 kolejnych kamer. – Z tych kamer informacja dot. numeru rejestracyjnego pojazdu, jest przesyłana na przykład na smartfona strażnika miejskiego – wyjaśniał dyrektor ZTP. W ten sposób mają być „wyłapywane” pojazdy nieuprawnione. – Prowadzimy preselekcję, a kontrola w terenie dotyczy tylko tych pojazdów, które tej preselekcji nie przechodzą – wyjaśniał urzędnik.

Prezydent Krakowa: tlenki azotu to alergie, astmy, choroby serca

– Miasto cyklicznie prowadzi badania nazwane Barometrem Krakowskim. Wśród czterech największych problemów jest jakość powietrza. Biorąc to pod uwagę SCT odpowiada na ten problem. Smog był przez lata dużym problemem, wielu z nas wychodziło na ulice, apelując aby wprowadzić zakaz palenia węglem. To się udało – przypomniał prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski.

Dodawał, że „pyły zawieszone drastycznie w mieście spadły”. – Wtedy też wiele osób zastanawiało się, czy będzie spadek. W dalszym ciągu mamy bardzo duży problem, czyli obecność rakotwórczych tlenków azotu, z których 78 proc. jest generowanych przez auta. Przez to wśród dzieci mamy alergie, astmy, choroby serca, choroby układu nerwowego. Jest to udowodnione naukowo. Stwierdzono, że w pobliżu głównych ciągów komunikacyjnych, rośnie zachorowalność. Przedwcześnie mamy 450 zgonów spowodowanych przez te zanieczyszczenia – wyliczał prezydent.

Miszalski przypominał, że SCT jest jego obietnicą wyborczą. – Jednak wsłuchując się w głosy mieszkańców, strefa została zliberalizowana – dodawał samorządowiec, który zaapelował o przyjęcie strefy według jego propozycji.

SCT w Krakowie przyjęta. Tak głosowali radni

W głosowaniu które odbyło się tuż po północy projekt Strefy Czystego Transportu w Krakowie zyskał większość. 24 radnych było za, 12 było przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. Projekt poparł cały klub Koalicji Obywatelskiej i Lewicy, przeciwko był klub Prawa i Sprawiedliwości, radni z klubu Kraków Dla Mieszkańców w większości wstrzymali się od głosu, z wyjątkiem jednego radnego, który poparł projekt.

To oznacza, że SCT zacznie obowiązywać w Krakowie od 1 stycznia 2026 roku.

Wpis pochodzi ze strony SmogLab.

Fediverse Reactions

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *