Banner strony. Na przeźroczystym tle, czarny napis "Projekt SPINKa SPołeczne INfopunkty Klimatyczne" i logo drzewa, otoczonego splotem w stylu celtyckim.

Ekran z nowymi wiadomościami. Ikona strony Aktualności.
Domek. Ikona strony startowej.
Zielony liść. Ikona kategorii "Chcesz zrozumieć!"
Megafon. Ikona kategorii "Chcesz wiedzieć!"
Krąg społeczności. Ikona kategorii "Chcesz działać!"
Tęczowe koło. Ikona kategorii "Inne".
Sylwetka ludzka na tarczy rycerskiej, z niebieskim znaczkiem "check". Ikona strony z polityką prywatności.
Na niebieskim kole biała litera i. Ikona strony z informacjami o nas

Połączmy troskę o dzieci tu i teraz z troską o przyszłość następnych pokoleń

10 października w Sejmie RP odbyła się konferencja parlamentarnego zespołu „Rodzice dla Klimatu” pod hasłem „Przestrzeń dla rozwoju. Zdrowa, bezpieczna i odporna na kryzysy szkoła”. Wydarzenie zgromadziło polityków, ekspertów, samorządowców i przedstawicieli organizacji społecznych, którzy wspólnie zastanawiali się, jak stworzyć szkołę odpowiadającą na wyzwania współczesności. Taką, która zapewni dzieciom harmonijny rozwój tu i teraz, a jednocześnie zadba o przyszłość kolejnych pokoleń.

Działamy zbyt wolno, zbyt wyrywkowo

Konferencję otworzyła przewodnicząca zespołu, posłanka prof. Alicja Chybicka, podkreślając konieczność przyspieszenia zmian w polskich szkołach:

„To, co robi się dziś, aby szkoła stała się przyjazna ekologicznie dzieciom, dzieje się za wolno, za wąsko, wyrywkowo. Potrzebujemy działań systemowych. Planów, które jednym ruchem wprowadzą zmiany we wszystkich szkołach. Musimy chronić otoczenie szkół przed szkodliwymi czynnikami: smogiem samochodowym, pestycydami i wszystkim, co może szkodzić dzieciom”.

W imieniu Ministerstwa Edukacji Narodowej głos zabrała Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz, zwracając uwagę m.in. na potrzebę włączenia edukacji zdrowotnej do podstawy programowej, budowania więzi z naturą i tworzenia przyjaznej infrastruktury: od przyszkolnych ogrodów po przestrzenie do nauki na świeżym powietrzu. Wskazała też na konieczność walki z dezinformacją i odbudowy społecznego zaufania do nauki.

Podczas otwarcia odczytaliśmy również nasz list, prezentujący wizję szkoły przyszłości miejsca, które integruje troskę o dobrostan dzieci dziś z troską o ich przyszłość

Zdrowie psychiczne – fundament odporności na kryzysy

Konferencja odbyła się w Światowym Dniu Zdrowia Psychicznego, dlatego pierwszy panel poświęcony był właśnie tej tematyce. Eksperci rozmawiali o znaczeniu higieny cyfrowej, budowaniu więzi społecznych i poczucia sprawczości, elementów kluczowych dla odporności młodych ludzi w niestabilnym świecie.

W kolejnej części skupiono się na czynnikach środowiskowych wpływających na zdrowie i zdolności poznawcze dzieci. Dr inż. Jerzy Sowa z Politechniki Warszawskiej przedstawił wyniki badań, które pokazują, że zła jakość powietrza w szkołach znacząco obniża efektywność uczenia się:

„Jeśli w sali szkolnej powietrze jest słabo wentylowane, wyniki uczniów w testach spadają nawet o 8%. W 12-letnim cyklu edukacyjnym to tak, jakby dziecko przez rok w ogóle nie chodziło do szkoły”.

Do tych czynników dochodzą również: zanieczyszczenie powietrza w drodze do szkoły, stres wywołany hałasem czy brak kontaktu z przyrodą, wszystko to pogłębia trudności w nauce.

Droga do szkoły i otoczenie budynku – niewidzialne zagrożenia

W trakcie panelu poświęconego bezpieczeństwu dzieci eksperci prześledzili codzienną drogę, jaką pokonują uczniowie. Poruszano m.in. temat ekspozycji na zanieczyszczenia komunikacyjne, jakości powietrza w najbliższym otoczeniu szkoły, warunków panujących wewnątrz budynków i konieczności ich dostosowania do zmieniającego się klimatu.

„W polskich miastach rośnie liczba samochodów, a na ulicach pojawia się coraz więcej SUV-ów. To ogranicza swobodę poruszania się dzieci. Jeśli chcemy zadbać o ich bezpieczeństwo, zdrowie i rozwój, musimy stworzyć do tego odpowiednie warunki. Polityki centralne i lokalne, które zmniejszą konieczność korzystania z samochodów, pozytywnie wpłyną na autonomię najmłodszych”, podkreśliła Julia Trzcińska z Clean Cities Campaign.

Siła działań oddolnych

Ostatni panel pokazał, jak ważną rolę w zmianie odgrywają organizacje społeczne.

  • Clean Cities Campaign zaprezentowała inicjatywy wspierające aktywną mobilność dzieci.
  • Fundacja Napraw Sobie Miasto pokazała projekty angażujące uczniów w poprawę jakości powietrza w szkołach.
  • Stowarzyszenie dO!PAmina Lab zaprezentowało wyniki monitoringu funkcjonowania szkół.
  • Fundacja Na Miejscu pokazała, jak włączać młodych ludzi w proces planowania przestrzennego.
  • Przedstawiliśmy wnioski z ogólnopolskiej ankiety dotyczącej potrzeb samorządów w zakresie zwiększania odporności szkół na kryzysy.

Czas na decyzje i współpracę

Wnioski z konferencji zostały skierowane do parlamentarzystów i przedstawicieli ministerstw. Podkreślamy, że tylko współpraca międzyresortowa pozwoli stworzyć zdrowe, bezpieczne i odporne na kryzysy szkoły. Największą gotowość do współdziałania wyraziło Ministerstwo Edukacji Narodowej, które zapowiedziało chęć dalszego dialogu i poprawy warunków nauki.

📺 Zapis transmisji konferencji dostępny jest na stronie Sejmu.
📄 Więcej informacji o wydarzeniu znajdziesz tutaj.
📚 Materiały prasowe i wypowiedzi eksperckie są dostępne pod tym linkiem.

Artkuł pochodzi ze strony Rodzice dla Klimatu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *