Z ulgą przyjęliśmy decyzję o wstrzymaniu budowy lewoskrętu w ul. Mazowiecką! Prezydent Aleksander Miszalski poinformował o tym wczoraj. Planowane prace zakładały zwężenie pasa zieleni na odcinku ok. 50 m i miały zostać zrealizowane w związku z inwestycją deweloperską przy ul. Mazowieckiej.
Jako Akcja zajmowaliśmy się tematem Alej wielokrotnie – to jedna z najważniejszych miejskich arterii, która jak w soczewce skupia niewydolne polityki miasta: transportowe, mieszkaniowe czy środowiskowe. Oby ta decyzja była punktem zwrotnym w dziejach tej ulicy, a nie tylko listkiem figowym władz.
Aleje są bowiem jednym z najważniejszych ciągów autobusowych dla całego miasta, a nawet drobne usprawniania, proponowane przez organizacje społeczne, które wyszły z postulatem kompleksowych konsultacji w sprawie przyszłości alei, są w stanie przynieść duże korzyści dla pasażerów transportu publicznego.
Niestety miasto nadal nie jest w stanie znaleźć środków potrzebnych na ich realizację. Martwi nas, że sprawa ma tak niski priorytet, bo Aleje, jako ważna część szkieletu krakowskiej komunikacji publicznej, zasługują na szczególną uwagę.
W grudniu 2022 przy okazji propozycji budowy tramwaju w ciągu Alej, proponowaliśmy, żeby to było działanie dużo szersze niż inwestycja infrastrukturalna: by było to zadanie obejmujące rewitalizację całego obszaru. Taka szansa zaistnieje w ramach konsultacji dotyczących strategii rozwoju Krakowa, która w związku z reformą planowania przestrzennego stanie się czymś więcej niż tylko folderem reklamowym – będzie wyznaczać ramy dla Planu Ogólnego. Aleje to także jedno z najbardziej zanieczyszczonych hałasem i spalinami miejsc w Krakowie (i w Polsce!) – stacja monitorowania zanieczyszczeń regularnie pali się „na czerwono”.
Prezydent w swoim wpisie nawiązał też do budowy III obwodnicy, czyli tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Niestety obecne analizy wskazują, że jeśli zaprojektowany w duchu lat 70 kształt trasy zostałby zrealizowany, to jedynym efektem będzie ściągnięcie do miasta jeszcze większej liczby samochodów – szczególnie z IV obwodnicy. Wedlug tych samych analiz ruch na alejach nie zmaleje, a prawdopodobnie nawet wzrośnie.
Cieszymy się, że obywatelska presja przyniosła rezultaty, zanim stało się „za późno”! Gratulujemy wszystkim osobom i organizacjom zaangażowanym w tę sprawę!
Artykuł Wstrzymanie budowy lewoskrętu w ul. Mazowiecką pochodzi z serwisu Akcja Ratunkowa dla Krakowa.
Dodaj komentarz