Banner strony. Na przeźroczystym tle, czarny napis "Projekt SPINKa SPołeczne INfopunkty Klimatyczne" i logo drzewa, otoczonego splotem w stylu celtyckim.

Ekran z nowymi wiadomościami. Ikona strony Aktualności.
Domek. Ikona strony startowej.
Zielony liść. Ikona kategorii "Chcesz zrozumieć!"
Megafon. Ikona kategorii "Chcesz wiedzieć!"
Krąg społeczności. Ikona kategorii "Chcesz działać!"
Tęczowe koło. Ikona kategorii "Inne".
Sylwetka ludzka na tarczy rycerskiej, z niebieskim znaczkiem "check". Ikona strony z polityką prywatności.
Na niebieskim kole biała litera i. Ikona strony z informacjami o nas

Wstrzymanie budowy lewoskrętu w ul. Mazowiecką

Z ulgą przyjęliśmy decyzję o wstrzymaniu budowy lewoskrętu w ul. Mazowiecką! Prezydent Aleksander Miszalski poinformował o tym wczoraj. Planowane prace zakładały zwężenie pasa zieleni na odcinku ok. 50 m i miały zostać zrealizowane w związku z inwestycją deweloperską przy ul. Mazowieckiej.

Jako Akcja zajmowaliśmy się tematem Alej wielokrotnie – to jedna z najważniejszych miejskich arterii, która jak w soczewce skupia niewydolne polityki miasta: transportowe, mieszkaniowe czy środowiskowe. Oby ta decyzja była punktem zwrotnym w dziejach tej ulicy, a nie tylko listkiem figowym władz.

Aleje są bowiem jednym z najważniejszych ciągów autobusowych dla całego miasta, a nawet drobne usprawniania, proponowane przez organizacje społeczne, które wyszły z postulatem kompleksowych konsultacji w sprawie przyszłości alei, są w stanie przynieść duże korzyści dla pasażerów transportu publicznego.

Niestety miasto nadal nie jest w stanie znaleźć środków potrzebnych na ich realizację. Martwi nas, że sprawa ma tak niski priorytet, bo Aleje, jako ważna część szkieletu krakowskiej komunikacji publicznej, zasługują na szczególną uwagę.

W grudniu 2022 przy okazji propozycji budowy tramwaju w ciągu Alej, proponowaliśmy, żeby to było działanie dużo szersze niż inwestycja infrastrukturalna: by było to zadanie obejmujące rewitalizację całego obszaru. Taka szansa zaistnieje w ramach konsultacji dotyczących strategii rozwoju Krakowa, która w związku z reformą planowania przestrzennego stanie się czymś więcej niż tylko folderem reklamowym – będzie wyznaczać ramy dla Planu Ogólnego. Aleje to także jedno z najbardziej zanieczyszczonych hałasem i spalinami miejsc w Krakowie (i w Polsce!) – stacja monitorowania zanieczyszczeń regularnie pali się „na czerwono”. 

Prezydent w swoim wpisie nawiązał też do budowy III obwodnicy, czyli tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Niestety obecne analizy wskazują, że jeśli zaprojektowany w duchu lat 70 kształt trasy zostałby zrealizowany, to jedynym efektem będzie ściągnięcie do miasta jeszcze większej liczby samochodów – szczególnie z IV obwodnicy. Wedlug tych samych analiz ruch na alejach nie zmaleje, a prawdopodobnie nawet wzrośnie.

Cieszymy się, że obywatelska presja przyniosła rezultaty, zanim stało się „za późno”! Gratulujemy wszystkim osobom i organizacjom zaangażowanym w tę sprawę!

Artykuł Wstrzymanie budowy lewoskrętu w ul. Mazowiecką pochodzi z serwisu Akcja Ratunkowa dla Krakowa.

Fediverse Reactions

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *