Banner strony. Na przeźroczystym tle, czarny napis "Projekt SPINKa SPołeczne INfopunkty Klimatyczne" i logo drzewa, otoczonego splotem w stylu celtyckim.

Ekran z nowymi wiadomościami. Ikona strony Aktualności.
Domek. Ikona strony startowej.
Zielony liść. Ikona kategorii "Chcesz zrozumieć!"
Megafon. Ikona kategorii "Chcesz wiedzieć!"
Krąg społeczności. Ikona kategorii "Chcesz działać!"
Tęczowe koło. Ikona kategorii "Inne".
Sylwetka ludzka na tarczy rycerskiej, z niebieskim znaczkiem "check". Ikona strony z polityką prywatności.
Na niebieskim kole biała litera i. Ikona strony z informacjami o nas

Ten post uwolniono z Facebooka, ze strony Strefy Działań Miejskich.

Konrad Fijołek znów w Barcelonie!

Z zainteresowaniem i zdziwieniem przyjmujemy informację o podpisaniu przez prezydenta Konrada Fijołka porozumienia z EIT Urban Mobility podczas Smart City Expo w Barcelonie (5.11.025). To europejska inicjatywa wspierająca miasta w przechodzeniu na model mobilności zrównoważonej i bezpiecznej.

Budzi to zdziwienie, gdyż faktyczna polityka Rzeszowa i plany miasta stoją w jaskrawym kontraście do tych idei.

🔸 W śródmieściu nadal planowana jest budowa autostradowego wiaduktu, wbrew mieszkańcom centrum i zasadom zrównoważonego rozwoju, tuż obok szkół i żłobków. Projekt ten trafił nawet do „Programu Ochrony Środowiska Miasta Rzeszowa na lata 2025–2029”

🔸 Miasto konsekwentnie priorytetyzuje indywidualny transport samochodowy. W centrum funkcjonują darmowe, wielkopowierzchniowe parkingi, a na deptakach i zabytkowych alejach wyznaczono legalne miejsca postojowe. Samochody stoją tam, gdzie powinna toczyć się piesza codzienność.

🔸 Brak inwestycji i politycznej woli włączenia mikromobilności – rowerów i hulajnóg – w system transportowy miasta sprawia, że spójna sieć dróg rowerowych w praktyce nie istnieje, a centrum pozostaje rowerową białą plamą.

🔸 Szczytem możliwości inwestycyjnych obecnych władz Rzeszowa w tworzenie miasta zrównoważonego są parki kieszonkowe, które w rzeczywistości są drzewkami w donicach ustawionymi przy placach zamienionych w parkingi. Ich głównym zadaniem jest próba odwrócenia uwagi od faktycznych problemów miasta. Świadczą one również o braku pomysłu na zmianę kierunku rozwoju miasta, w stronę zrównoważonej mobilności.

🔸 Miasto chwali się też w materiałach promocyjnych okrągłą kładką dla pieszych, która zmusza mieszkańców do pokonywania barier architektonicznych w drodze na dworzec, tylko po to, by samochody mogły przejeżdżać bez przeszkód. To właśnie ten obiekt – symbol archaicznego myślenia o przestrzeni – jest przedstawiany jako przykład „nowoczesnej infrastruktury”. W realizacji lub w planach są kolejne inwestycje degradujące przyrodę, w tym Wisłokostrada i obwodnica południowa, które mają przebiegać przez obszary cenne przyrodniczo, w tym przez rozległy obszar Natura 2000.

🔸 Rzeszowska komunikacja publiczna pozostaje niewydolna. Autobusy kursują rzadko, linie często są nieracjonalne poprowadzone, a buspasy w wielu miejscach całkowicie nieefektywne. Dodatkowo, Prezydent planuje w przyszłym roku „zmniejszyć” budżet na komunikację publiczną. Na to wszystko nakłada się fatalny stan bezpieczeństwa pieszych, co potwierdził społeczny audyt przejść dla pieszych wykonany przez Rzeszowski Ruch Miejski

🔸 Zaproponowana nowa siatka połączeń autobusowych stanowi tylko kosmetyczną zmianę i raczej nie będzie gamechangerem, który zapoczątkuje nową jakość komunikacji publicznej i przełoży się na widoczne zwiększenie liczby pasażerów.

Na papierze Rzeszów „przyspiesza transformację mobilności”. W praktyce jedzie na wstecznym. To, co oglądamy w mediach społecznościowych władz Rzeszowa to raczej PR-owa, fikcyjna pocztówka z zielonego, nowoczesnego miasta niż rzeczywistość, w której żyją mieszkańcy.

Jeśli naprawdę chcemy mówić o transformacji, potrzebna jest zmiana filozofii planowania, odwagi politycznej, rezygnacji z archaicznych planów i uczciwości w komunikacji z mieszkańcami. Bez tego każde kolejne porozumienie o „zrównoważonym rozwoju” pozostanie tylko pustym gestem: ładnym zdjęciem z Barcelony.


Konrad Fijołek Prezydent Rzeszowa, Stowarzyszenie Centrum Rzeszowa Stacja Rzeszów DZIKI Młodzieżowy Strajk Klimatyczny Rzeszów Rzeszów – stolica innowacji Komu to przeszkadza Razem dla Rzeszowa @obserwujący Katarzyna Maciechowska – Radna Miasta Rzeszowa Jacek Strojny – Radny Miasta Rzeszowa Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie

(Feed generated with FetchRSS)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *