Ten post uwolniono z Facebooka, ze strony Strefy Działań Miejskich.
Z elewacji Filharmonii Podkarpackiej zniknęły wielkoformatowe banery reklamowe, które przez lata zasłaniały mozaikę Zbigniewa Brodowskiego. Usunięto także stelaż wkręcony w dzieło sztuki❗️
To efekt interwencji Strefy Działań Miejskich i ogromnego odzewu społecznego. Nasz film o mozaice obejrzało ponad 100 tysięcy osób w całej Polsce. Materiał wywołał falę oburzenia.
Teraz mozaika Brodowskiego wreszcie może być oglądana w pełnej krasie. To dzieło o wyjątkowej wartości artystycznej i architektonicznej.
Niepokój budzi jednak fakt, że Filharmonia przeniosła banery… na parking. Stelaże z reklamami ustawione przed budynkiem zasłaniają jego fasadę i psują przestrzeń publiczną (ilustracje w komentarzach).
Należy pamiętać, że plac, który teraz pełni funkcję parkingu, jest częścią oryginalnego założenia architektonicznego, przedpolem, które ma uwydatnić walory gmachu, a nie być zastawiane stelażami reklamowymi czy samochodami.
Takie działanie jest trudne do zrozumienia w przypadku instytucji kultury, która powinna dbać o estetykę i jakość przestrzeni, tymczasem traktuje modernistyczny gmach – zaprojektowany przez słynnych warszawskich „Tygrysów”: Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego – jak tło dla szmat reklamowych.
Pod adresem Strefy Działań Miejskich skierowano też zarzut, że nagłaśniając sprawę, „lansujemy się” kosztem Filharmonii. To kuriozalne. Aktywizm miejski nie polega na autoreklamie, lecz na działaniu dla dobra wspólnego, a skuteczność tej interwencji pokazała, jak ważna i potrzebna jest presja społeczna.
Przypomnijmy, problem banerów zasłaniających mozaikę istniał co najmniej od 2011 roku, i już wtedy działania te krytykował wybitny architekt Władysław Henning. Dziś, dzięki naszym materiałom oraz determinacji mieszkańców i wsparciu mediów, udało się doprowadzić do przełomu.
♥️ Odsłonięcie mozaiki Brodowskiego to wspólny sukces mieszkańców Rzeszowa oraz miłośników architektury i sztuki w przestrzeni publicznej. W sprawie reklam na parkingu zasłaniających budynek będziemy interweniować.
—
Podkarpacki Opiekun Zabytków, Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, SARP Rzeszów, Stowarzyszenie Ochrony Architektury Powojennej Stowarzyszenie Badawczo-Animacyjne Flâneur Narodowy Instytut Dziedzictwa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Instytut Architektury Centrum Architektury @obserwujący
(Feed generated with FetchRSS)
Dodaj komentarz