Ten post uwolniono z Facebooka, ze strony Strefy Działań Miejskich.
Konrad Fijołek znów w Barcelonie!
Z zainteresowaniem i zdziwieniem przyjmujemy informację o podpisaniu przez prezydenta Konrada Fijołka porozumienia z EIT Urban Mobility podczas Smart City Expo w Barcelonie (5.11.025). To europejska inicjatywa wspierająca miasta w przechodzeniu na model mobilności zrównoważonej i bezpiecznej.
Budzi to zdziwienie, gdyż faktyczna polityka Rzeszowa i plany miasta stoją w jaskrawym kontraście do tych idei.
🔸 W śródmieściu nadal planowana jest budowa autostradowego wiaduktu, wbrew mieszkańcom centrum i zasadom zrównoważonego rozwoju, tuż obok szkół i żłobków. Projekt ten trafił nawet do „Programu Ochrony Środowiska Miasta Rzeszowa na lata 2025–2029”
🔸 Miasto konsekwentnie priorytetyzuje indywidualny transport samochodowy. W centrum funkcjonują darmowe, wielkopowierzchniowe parkingi, a na deptakach i zabytkowych alejach wyznaczono legalne miejsca postojowe. Samochody stoją tam, gdzie powinna toczyć się piesza codzienność.
🔸 Brak inwestycji i politycznej woli włączenia mikromobilności – rowerów i hulajnóg – w system transportowy miasta sprawia, że spójna sieć dróg rowerowych w praktyce nie istnieje, a centrum pozostaje rowerową białą plamą.
🔸 Szczytem możliwości inwestycyjnych obecnych władz Rzeszowa w tworzenie miasta zrównoważonego są parki kieszonkowe, które w rzeczywistości są drzewkami w donicach ustawionymi przy placach zamienionych w parkingi. Ich głównym zadaniem jest próba odwrócenia uwagi od faktycznych problemów miasta. Świadczą one również o braku pomysłu na zmianę kierunku rozwoju miasta, w stronę zrównoważonej mobilności.
🔸 Miasto chwali się też w materiałach promocyjnych okrągłą kładką dla pieszych, która zmusza mieszkańców do pokonywania barier architektonicznych w drodze na dworzec, tylko po to, by samochody mogły przejeżdżać bez przeszkód. To właśnie ten obiekt – symbol archaicznego myślenia o przestrzeni – jest przedstawiany jako przykład „nowoczesnej infrastruktury”. W realizacji lub w planach są kolejne inwestycje degradujące przyrodę, w tym Wisłokostrada i obwodnica południowa, które mają przebiegać przez obszary cenne przyrodniczo, w tym przez rozległy obszar Natura 2000.
🔸 Rzeszowska komunikacja publiczna pozostaje niewydolna. Autobusy kursują rzadko, linie często są nieracjonalne poprowadzone, a buspasy w wielu miejscach całkowicie nieefektywne. Dodatkowo, Prezydent planuje w przyszłym roku „zmniejszyć” budżet na komunikację publiczną. Na to wszystko nakłada się fatalny stan bezpieczeństwa pieszych, co potwierdził społeczny audyt przejść dla pieszych wykonany przez Rzeszowski Ruch Miejski
🔸 Zaproponowana nowa siatka połączeń autobusowych stanowi tylko kosmetyczną zmianę i raczej nie będzie gamechangerem, który zapoczątkuje nową jakość komunikacji publicznej i przełoży się na widoczne zwiększenie liczby pasażerów.
Na papierze Rzeszów „przyspiesza transformację mobilności”. W praktyce jedzie na wstecznym. To, co oglądamy w mediach społecznościowych władz Rzeszowa to raczej PR-owa, fikcyjna pocztówka z zielonego, nowoczesnego miasta niż rzeczywistość, w której żyją mieszkańcy.
Jeśli naprawdę chcemy mówić o transformacji, potrzebna jest zmiana filozofii planowania, odwagi politycznej, rezygnacji z archaicznych planów i uczciwości w komunikacji z mieszkańcami. Bez tego każde kolejne porozumienie o „zrównoważonym rozwoju” pozostanie tylko pustym gestem: ładnym zdjęciem z Barcelony.
—
Konrad Fijołek Prezydent Rzeszowa, Stowarzyszenie Centrum Rzeszowa Stacja Rzeszów DZIKI Młodzieżowy Strajk Klimatyczny Rzeszów Rzeszów – stolica innowacji Komu to przeszkadza Razem dla Rzeszowa @obserwujący Katarzyna Maciechowska – Radna Miasta Rzeszowa Jacek Strojny – Radny Miasta Rzeszowa Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie

(Feed generated with FetchRSS)









Dodaj komentarz