Banner strony. Na przeźroczystym tle, czarny napis "Projekt SPINKa SPołeczne INfopunkty Klimatyczne" i logo drzewa, otoczonego splotem w stylu celtyckim.

Ekran z nowymi wiadomościami. Ikona strony Aktualności.
Domek. Ikona strony startowej.
Zielony liść. Ikona kategorii "Chcesz zrozumieć!"
Megafon. Ikona kategorii "Chcesz wiedzieć!"
Krąg społeczności. Ikona kategorii "Chcesz działać!"
Tęczowe koło. Ikona kategorii "Inne".
Sylwetka ludzka na tarczy rycerskiej, z niebieskim znaczkiem "check". Ikona strony z polityką prywatności.
Na niebieskim kole biała litera i. Ikona strony z informacjami o nas

Ministerstwa odpowiedziały na nasze postulaty

Po posiedzeniu parlamentarnego zespołu „Rodzice dla Klimatu”, które odbyło się 4 marca 2025 roku pod hasłem „Dobry plan na przyjazne otoczenie szkoły to recepta na zdrowie dzieci”, do ministerstw zostały skierowane konkretne pytania i postulaty. Dotyczyły one m.in. potrzeby poprawy jakości powietrza wokół szkół, zwiększenia udziału zieleni w planowaniu przestrzeni, czy bezpiecznego transportu dzieci. W ostatnich dniach otrzymaliśmy odpowiedzi z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Zdrowia.

Co odpowiedziało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ)?

Resort podkreślił, że czysty transport publiczny i ograniczanie emisji w miastach to jego priorytety. W odpowiedzi czytamy, że:

„MKiŚ planuje opracowanie wytycznych, które będą wskazywać katalog działań naprawczych możliwych do podjęcia na poziomie gmin i regionów. Uwzględnią one również działania związane z ograniczaniem emisji z transportu, organizacji szkolnych ulic itp.”​.

Ministerstwo zaznaczyło także, że działania wokół szkół, które ograniczają emisje z transportu, będą wdrażane w ramach programów ochrony powietrza na poziomie regionalnym.

Co odpowiedziało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR)?

MFiPR przyznało, że obecny sposób planowania przestrzeni jest nieefektywny i negatywnie wpływa również na dzieci. W piśmie do zespołu czytamy:

„Planowanie i zagospodarowywanie przestrzeni odbywa się w sposób nieoptymalny, generujący straty społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, które dotykają również najmłodszych przedstawicieli naszego społeczeństwa”​.

Resort zwrócił uwagę, że przygotowany projekt Koncepcji Rozwoju Kraju 2050 przewiduje potrzebę odwrócenia tych negatywnych tendencji i wskazuje przestrzeń jako dobro wspólne, które należy chronić. Jednocześnie zaznaczono, że obowiązujące przepisy nie blokują samorządów w podejmowaniu lokalnych działań w otoczeniu szkół.

Co odpowiedziało Ministerstwo Zdrowia?

Ministerstwo Zdrowia poparło większość zgłoszonych przez zespół postulatów, w tym m.in. tworzenie wytycznych dla samorządów, rozwój sieci czujników jakości powietrza wokół szkół, a także rezygnację z rozwiązań typu Kiss&Ride w bezpośrednim otoczeniu placówek. Podkreślono też zagrożenia zdrowotne związane z zanieczyszczeniem powietrza i potrzebę działań międzyresortowych.

Wszystkie te odpowiedzi to krok we właściwym kierunku – pokazują, że rząd dostrzega wyzwania związane z klimatem, zdrowiem i edukacją. Teraz czas na konkretne działania legislacyjne i wdrożeniowe.

Artkuł pochodzi ze strony Rodzice dla Klimatu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *