Banner strony. Na przeźroczystym tle, czarny napis "Projekt SPINKa SPołeczne INfopunkty Klimatyczne" i logo drzewa, otoczonego splotem w stylu celtyckim.

Ekran z nowymi wiadomościami. Ikona strony Aktualności.
Domek. Ikona strony startowej.
Zielony liść. Ikona kategorii "Chcesz zrozumieć!"
Megafon. Ikona kategorii "Chcesz wiedzieć!"
Krąg społeczności. Ikona kategorii "Chcesz działać!"
Tęczowe koło. Ikona kategorii "Inne".
Sylwetka ludzka na tarczy rycerskiej, z niebieskim znaczkiem "check". Ikona strony z polityką prywatności.
Na niebieskim kole biała litera i. Ikona strony z informacjami o nas

SUMP dla ROF – co to właściwie jest i dlaczego Cię to dotyczy?

Ten post uwolniono z Facebooka, ze strony Strefy Działań Miejskich.

SUMP dla ROF – co to właściwie jest i dlaczego Cię to dotyczy?

SUMP (czyli Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej) to długofalowy plan, który ma sprawić, by poruszanie się po mieście było wygodniejsze, tańsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne środowisku. Wyobraź sobie przemyślany przepis na transport, który sprawia, że wszystkim – mieszkańcom, firmom, seniorom, dzieciom – żyje się lepiej. To założenia SUMP.

Na czym polega SUMP?

To dokument, który:
▪️ analizuje, jak ludzie i towary poruszają się po mieście (pieszo, rowerem, autem, autobusem, pociągiem),
▪️ wskazuje kluczowe problemy: korki, hałas, smog, niebezpieczne przejścia czy brak połączeń między dzielnicami,
▪️ proponuje rzeczywiste rozwiązania: ścieżki rowerowe, nowe linie autobusowe, aplikacje miejskie, mniej aut w centrum, ekologiczny tabor.

Co powinien przynieść SUMP?
▪️ Lepszą jakość powietrza i mniej hałasu
▪️ Łatwiejszy dojazd do pracy, szkoły czy lekarza
▪️ Więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów
▪️ Silniejszy rozwój gospodarczy dzięki zrównoważonej komunikacji
▪️ Angażować mieszkańców w zmiany

A czym jest ROF?

ROF to Rzeszowski Obszar Funkcjonalny – porozumienie Rzeszowa i 14 okolicznych gmin. Wspólnie planują rozwój regionu, korzystają ze środków unijnych i chcą oferować mieszkańcom lepsze usługi, transport i infrastrukturę.

SUMP dla ROF to wspólny plan transportowy wszystkich 15 samorządów. Teoretyczny cel? Ułatwić życie mieszkańcom niezależnie od miejsca zamieszkania czy środka transportu.

🟢 Nasza subiektywna opinia

✅ Co działa na plus?
✔️ Plan powstał siłami urzędników – bez zewnętrznych kosztów
✔️ Uwzględniono część postulatów mieszkańców (przy POŚ nie uwzględniono żadnych)
✔️ Dobrze zdiagnozowano problemy transportowe w mieście i gminach
✔️ Zaplanowano jeden bilet aglomeracyjny i wspólną aplikację mobilną
✔️ Ma się odbyć reorganizacja komunikacji miejskiej w Rzeszowie

❌ Co budzi wątpliwości?
🔸 Dokument jest bardzo ogólny – brakuje konkretnych, mierzalnych działań.
🔸 Efekty mają być symboliczne: do 2030 r. liczba osób wybierających transport zrównoważony wzrośnie tylko o 0,7 pkt proc. (~3 tys. osób). Ambicje? Raczej skromne.
🔸 Brak sprecyzowanego budżetu na wdrażanie planu – to poważny sygnał ostrzegawczy. Bez planu finansowego trudno jest zaplanować konkretne projekty. Wdrożenie może skończyć się chaosem i przypadkowymi inwestycjami.
🔸 Proces zgłaszania uwag mógł być dla niektórych nieintuicyjny. Formularze i wymagania proceduralne mogły stanowić barierę dla osób bez specjalistycznego przygotowania.

Nasz mały sukces 💪

Podczas konsultacji społecznych SUMP dla ROF zgłosiliśmy 7 uwag – aż 6 zostało uwzględnionych:
🔹 Do dokumentu wpisano potrzebę budowy głównych tras rowerowych północ-południe i wschód-zachód.
🔹 Przeszła zgłoszona przez nas koncepcja utworzenia miejskiego wydziału ds. mobilności.
🔹 Poparto nasz postulat o ograniczeniu czasu postoju w strefie płatnego parkowania (np. max. 3 godziny).

Dla porównania: w konsultacjach Programu Ochrony Środowiska nie uwzględniono żadnej z naszych propozycji.

Co dalej? 🤔

▪️ Czy SUMP dla ROF ma szansę stać się rzeczywistym przełomem w myśleniu o transporcie w regionie?

▪️ Czy lokalne władze potraktują jego założenia na serio – czy może z taką samą powagą, z jaką prezydent Rzeszowa zaproponował… tramwaj wodny?

▪️ Czy zamiast rozwiązywać problemy mobilności, dokument nie zacznie – wbrew własnym założeniom – przemycać szkodliwych koncepcji, jak to miało miejsce w przypadku Programu Ochrony Środowiska? A może będzie tylko dokumentem przydatnym głównie w aplikacjach o środki unijne – potrzebnym, ale niekoniecznie czytanym?

👉 Wątpliwości nie brakuje, ale jedno jest pewne – nie damy tej sprawie dryfować z prądem. Będziemy monitorować, analizować, rozliczać i nagłaśniać ew. nieprawidłowości. Bo zrównoważony transport to nie temat na folder promocyjny, tylko konkretna zmiana – albo jej brak.


Rzeszów – stolica innowacji, Konrad Fijołek Prezydent Rzeszowa, Stacja Rzeszów DZIKI, Rzeszów Komunikacyjny, Rzeszowski Ruch Miejski, WRzeszowie, Grzegorz Wrona, Zastępca Prezydenta Rzeszowa, Krzysztof Stańko – Wiceprezydent Miasta Rzeszowa, Marcin Deręgowski Wiceprezydent Rzeszowa, Rzeszów – Klimat to My, Razem dla Rzeszowa

(Feed generated with FetchRSS)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *